Today is the 80th birthday of my favourite conductor, Herr Maestro Christoph von Dohnanyi. I read a very good article about the Maestro in today's Süddeutsche Zeitung and had intended on translating it into English for the forum, but the text is unfortunately only available online to newspaper subscribers. If I can find a way of getting hold of the article in the next few days, I'll append it to this thread. As for now, I'll quote the somewhat less well-known Mannheimer Morgen:
Mannheimer Morgen, 8. September 2009 wrote: Schlagtechniker mit Kompetenz und Charisma
Er war mit 27 Jahren der jüngste Generalmusikdirektor der Bundesrepublik. Heute feiert Christoph von Dohnányi, einer der herausragenden Dirigenten seiner Generation, seinen 80. Geburtstag. Auch jetzt noch ist er vom unerbittlichen kunstmoralischen Elan angetrieben, der seine europäische und internationale Karriere so exemplarisch beflügelte. Unentschiedenheit, gar laues, opportunistisches Taktieren hat sich der 1929 in Berlin geborene jüngste Sohn des 1945 als NS-Widerstandskämpfer hingerichteten Reichsgerichtsrats Hans von Dohnányi nie vorwerfen lassen müssen.
Sachlich und präzise
Seine Art, Musik zu machen, war stets geprägt durch einen scharfen Blick, durch Sachlichkeit und Präzisionswillen. Wie schon als Chef des Cleveland Orchestra (1984-2002) zielt Dohnányi auch an der Spitze des NDR-Sinfonieorchesters in Hamburg seit 2004 auf klare Programmatik und unmissverständliche Strategien der Qualitätssteigerung. "Das NDR-Orchester ist ein sehr gutes Orchester. Wir haben vieles erreicht. Aber Zufriedenheit ist nicht mein Beruf", sagt Dohnányi.
Wenn der Dirigent zur Saison 2011/12 seinem Nachfolger Thomas Hengelbrock das NDR-Orchester übergeben wird, soll, so die Zielvorgabe Dohnányis, die große Sinfonik in "sehr gut durchformulierter Form" abrufbar sein. In der Hansestadt hatte Dohnányi schon 1977 Furore gemacht, als er als Intendant der Staatsoper für ein zeitgemäßes Musiktheater kämpfte. Das Cleveland Orchestra in den USA empfing den charismatischen Schlagtechniker 1982 schließlich mit offenen Armen.
In Hamburg, wo sein Bruder Klaus einst Bürgermeister war, hat sich Dohnányi als einer der Ersten für den Bau der spektakulären Elbphilharmonie eingesetzt. "Ein solches Haus", so der auch kulturpolitisch stets Engagierte, "wird dem gesamten Musikleben einen großen Impetus geben." dpa
Pardon my poor translation.English Translation wrote: The Sound Technician with Competence and Charisma
At 27 years of age, he was the youngest General Music Director in Germany. Today Christoph von Dohnányi, one of the greatest conductors of his generation, is celebrating his 80th birthday. Even today is he driven by the same relentless aesthetic elan that so characteristically fuelled his European and international career. Born in 1929, the son of Hans von Dohnányi, a freedom fighter and jurist who was executed by the Third Reich in 1945, Dohnányi can never be accused of indecision and half-hearted opportunistic tactics.
Objective and Precise
His form of music-making has always been marked by a sharp perspective and by objectivity and precision. As he had already done as the Director of the Cleveland Orchestra between 1984 and 2002, Dohnányi has aimed for clear programming and unapologetic strategies for quality improvement since taking thepodium of the NDR-Sinfonieorchester in Hamburg in 2004. "The NDR Orchestra is a very good orchestra. We have accomplished a lot. But contentment isn't my profession," says Dohnányi.
If the Conductor gives up the NDR-Orchester to his successor Thomas Hengelbrock at the beginning of the 2011/12 season, the great ensemble should, as is Dohnányi's objective, be available in "very well-conditioned form." In Hamburg, Dohnányi had already caused a furor in 1977 when, as Manager of the Staatsoper, he fought for a contemporary musical theatre. In 1982, The Cleveland Orchestra in the USA finally welcomed the charismatic sound technician in with open arms.
In Hamburg, where his brother Klaus was once mayor, Dohnanyi was one of the first to stand up for the building of the spectacular new Elbphilharmonie. "Such a building," says Dohnányi, who is always engaged in cultural politics, "will give an enormous impetus to the [city's] entire musical life."
So, who will be celebrating the occasion with me by listening to the Schumann Cycle?